Dissabte, 31 de desembre del 2011
Villar de Cañas, a Conca, acollirà finalment el magatzem de residus nuclears d'Espanya
Villar de Cañas, a Conca, serà finalment el poble que acollirà el primer magatzem a Espanya per a residus nuclears d'alta activitat. Els veïns, uns 400 habitants, són partidaris de la instal·lació i esperen que suposi feina i entrada de diners al poble. Segons ha explicat el seu alcalde, Jose Ma Sáiz, la decissió suposa "un baló d'oxígen pel poble i pels pobles del voltant". Segons ell, el "veritable cementiri el tenen ara al poble, on cada cop hi ha més defuncions i menys naixements". Malgrat la satisfacció a Villar de Cañas per la decissió presa pel govern, també hi ha qui s'oposa a la instal·lació. En aquest sentit, hi ha alcaldes de la zona que rebutgen el magatzem i s'han manifestat contra l'adjudicació. La proposta aprovada pel Consell de Ministres descarta les opcions d'Ascó, i de Zarra, que segons els informes tècnics, eren les que tenien més possibilitats. La Coordinadora Anticementiri Nuclear, que ha liderat la lluita per evitar la instal·lació del MTC a Ascó, ha expressat la seva satisfacció perquè el magatzem de residus nuclears no s'instal·li finalment a Catalunya.
Tot i l'oposició de gran part del territori, les candidatures candidatures d'Ascó i Zarra, a Catalunya i Castella-la Manxa, semblava que, segons els informes tècnics, eren les que tenien més probabilitats. Finalment, però serà Villar de Cañas, el municipi que acollirà la polèmica instal·lació del magatzem de residus nuclears.
La CANC (Coordinadora Anticementiri Nuclear) que ha liderat la lluita per la no ubicació del magatzem de residus a Ascó ha expresat en un comunicat la seva satisfacció "perquè finalment el MTC no s'instal·li a Catalunya".
Text complert del comunicat de la CANC
La candidatura d'Ascó ha estat rebutjada àmpliament per la ciutadania, entitats socials i econòmiques, i institucions catalanes. Finalment, i després de dos anys des de l'inici del procés, avui el Consell de Ministres del Govern espanyol ha decidit que el cementiri nuclear no s'instal•li a Catalunya (ACUERDO por el que se aprueba la designación del emplazamiento del Almacén Temporal Centralizado de combustible nuclear gastado y residuos radiactivos de alta actividad y su centro tecnológico asociado: http://www.lamoncloa.gob.es/ConsejodeMinistros/Referencias/_2011/refc20111230.htm).
La CANC es mostra satisfeta perquè assoleix l'objectiu per la qual es va crear l'any 2006: evitar que el cementiri centralitzat de residus radioactius s'instal•li a Catalunya. Així mateix es mostra agraïda amb les persones, entitats socials, econòmiques, i polítiques, i les institucions que, d'una manera tan nítida s'han oposat a que el cementiri nuclear recaigui a Catalunya. No ens cansarem de recordar que el cementiri nuclear és una instal•lació fortament contestada a Catalunya, amb 152 ajuntaments, 12 consells comarcals, les Diputacions de Tarragona i Lleida, i el Parlament de Catalunya (fins a tres vegades, 2008, 2010, i 2011) que han aprovat mocions i resolucions en contra d'aquesta instal•lació. I no solament les institucions polítiques han expressat la seua opinió contraria al cementiri, sinó que també les econòmiques, socials i educatives.
Indubtablement, considerem que tots aquests posicionaments contraris han contribuït a que finalment el cementiri nuclear no vingui a Catalunya.
Aquesta nit la CANC celebrarà, juntament amb el Grup Intercomarcal Veïns d'Ascó, una reunió extraordinària per fer una valoració global i més pausada dels darrers esdeveniments. Però ja anuncia que continuarà atent a tots els moviments que esdevinguin en un futur al voltant de la decisió que avui ha pres del Consell de Ministres.
Article: MónSOStenible
Font: agències
Comparteix aquesta notícia