Diumenge, 8 de maig del 2011
ICV-EUiA proposa convertir els terrats de Bellvitge en una planta de generacio d'energia solar participada per una societat mixta entre l'Ajuntament i una cooperativa veïnal
La iniciativa, que ja s'ha tirat endavant de manera pionera en alguna ciutat alemanya com Freiburg, consisteix en convertir els terrats dels blocs de Bellvitge en una planta de generació d'energia solar fotovoltaica per vendre-la a la xarxa elèctrica. Per portar-ho a terme, ICV-EUiA vol impulsar una societat mixta participada per l'Ajuntament i una cooperativa veïnal. En aquesta cooperativa hi podria participar qualsevol veí del a ciutat amb aportacions petites, d'uns 1.000 euros, el què permetria democratitzar-ne l'accés i garantir que fos un projecte d'economia social.
La inversió inicial s'amortitzaria en uns 10 anys, però els cooperativistes podrien comenaçar a obtenir interessos des del primer any, amb uns rendiments que podrien arribar al 6 o al 7%. Una oferta més atractiva del què actualment ofereixen les entiats financeres. Per la seva banda les comunitats de veïns també se'n veurien beneficiades, ja que la socitetat mixta llogaria el terrat a cada comunitat i per tant aquests ingressos es podrien destinar a rehabilitar els blocs o a la instal·lació d'ascensors. Independentmant, cada un dels veïns prodria deicidir si es converteix o no en cooperativista.
Es calcula que si el projecte s'estengués per tots els terrats de Bellvitge, es podria arribar a generar una potència de 2 megawats, el doble del què actualment genera la gran placa solar del Fòrum de Barcelona.
Per la seva banda, els rendiments que l'Ajuntament pugui obtenir de la societat mixta servirien per potenciar les energies renovables a la ciutat.
En resum, el projecte a més de generar energia neta, socialitzaria els rendiments de la generació d'energia, que es quedarien entre els hospitalencs i les pròpies comunitats de veïns.
La legislació actual obliga a les companyies elèctriques a comprar als particulars i a les empreses l'energia que es generi a través de plaques solars a un preu superior al de la resta de fonts, per potenciar-ne la seva instal·lació.
Però fins ara, aquesta possiblitat s'ha explotat poc. Segons ICV-EUA "són precisament les grans companyies elèctiques qui n'estan treient major benefici, ja que algunes empreses o particulars lloguen els seus terrats a les multinacionals elèctirques i són aquestes les que els exploten i en treuen benefici".
La iniciativa alemana de Freiburg, ciutat que avui compta amb un barri complert que s'autoabasteix d'energia solar i on els particulars venen l'energia sobrant a la xarxa elèctrica, va sorgir precisament de la negativa d'una població propera i de tot el "land" a acollir una central nuclear a la zona. Aquell fet va actuar com a revulsiu perque les autoritats es posessin a treballar en la recerca de models alternatius que tinguessin com a font principal les energies renovables. Així va nèixer el model de Freiburg.
Article: MónSOStenible
Font: ICV-EUA
Comparteix aquesta notícia