
El passat 22 març vam celebrar el dia mundial de l'aigua, aquest recurs tant escàs al qual una gran part de la població del món hi té un accés molt difícil. L'ús sostenible de l'aigua, la seva escassedat o el seu estalvi, són alguns dels temes que en relació amb la utilització d'aquest recurs a tots ens preocupen. A continuació faré esment de tres produccions cinematogràfiques en les quals l'aigua ocupa una part destacada del seu argument i que ens poden ajudar a comprendre algunes de les problemàtiques relacionades amb la seva disponibilitat.
Les entitats del Tercer Sector Ambiental han reclamat al futur Govern de la Generalitat de Catalunya la "la necessitat d'un gran pacte nacional de polítiques ambientals amb la participació de les forces polítiques representades al Parlament i les entitats ambientals". Aquesta és una de les conclusions del 1r Congrés del Tercer Sector Ambiental que ha tingut lloc a l'edifici de La Pedrera aquest dijous i divendres i que ha aplegat més de 150 participants de 60 entitats de tot Catalunya. Un dels objectius d'aquest primer congrés bianual ha estat convidar a les entitats a omplir de continguts part part de la trobada, i en aquest sentit, s'hi han presentat 32 comunicacions, entre elles la d'aquest Portal, monSOStenible, que han proposat casos concrets, pràctiques i metodologia que s'està treballant a casa nostra en el sector ambiental.
A més del genoma complet del meló, els investigadors han pogut seqüenciar, a partir d'ell, els genomes particulars de set varietats diferents. El projecte Melonomics, promogut per la fundació Genoma Espanya, ha comptat amb la participació de 9 centres de recerca i el suport de 5 empreses i 5 comunitats autònomes. L'estudi apareix publicat a la revista "Proceedings of the National Academy of Sciences".
El projecte té l'objectiu de compartir metodologies pedagògiques i ajudar la universitat hongaresa Szent Istvan i el seu Centre d'Innovació en Recerca i Educació (GAK), que lideren el projecte, a iniciar una formació professional en horta i fructicultura ecològica al país magiar.
Uns 300 científics i responsables polítics d'alt nivell de la Unió Europea i la Mediterrània es trobaran dilluns a Barcelona amb ocasió de la primera Conferència Euromediterrània sobre recerca i innovació. La conferència, que durarà dos dies, serà un primer pas cap a l'objectiu de crear un espai comú del coneixement i la innovació, tal com s'estableix en la resposta de la UE a una política de veïnatge canviant presentada el maig del 2011. En aquest sentit, la comissària europea de Recerca, Innovació i Ciència, ha declarat que "la ciència ens pot ajudar a trobar respostes als reptes comuns que hem de superar tots els països de la Mediterrània, com ara el canvi climàtic, la seguretat alimentària i la contaminació del mar".
En el context actual de crisi econòmica és especialment rellevant la convocatòria de mesures que comporten la creació llocs de treball i la dinamització econòmica en el sector agrari. Per la qual cosa, un any més, el DAAM aposta per continuar donant suport a les explotacions agràries catalanes amb aquest ajuts, destinats a fomentar la modernització, el rejoveniment i la professionalització del sector, així com fomentar els mètodes de producció agrícola sostenibles i de protecció del medi ambient.
Menjar és molt més que alimentar-se i nodrir-se. Es tracta de la tria d'aliments que composaran els plats de cada un dels seus àpats, en funció d'unes normes establertes per cada cultura. Aquestes normes venen estipulades per la possibilitat geogràfica i estacional de la zona, així com per les seves creences i possibilitats econòmiques. Així doncs, existeixen diverses raons per escollir un aliment o un altre. Uns prefereixen aliments que coneixen de tota la vida, aquells que preparaven les seves mares. Altres es deixen seduir per la publicitat o per la comoditat. Els gastrònoms en canvi, escullen aliments exclusius i sofisticats, mentre que molts vegetarians tenen en compte sobre tot factors ètics. Però pocs es paren a pensar en l'impacte ambiental de la producció i el consum de cada aliment.
El procés de dinamització dels menjadors escolars de proximitat i ecològics realitzat a la comarca del Vallès Oriental durant aquest 2011 ha portat a la creació d'un grup de treball multidisciplinari amb l'objectiu d'estimular la implantació dels menjadors escolars i la restauració col·lectiva amb productes de proximitat i ecològics. Aquest grup de treball és el resultat d'un procés de dinamització a 7 escoles de la comarca, portat a terme pel Consell Comarcal, dins del projecte Rururbal i amb el suport del Departament d'Ensenyament i de la Xarxa Productes de la Terra de la Diputació de Barcelona, per tal de sensibilitzar les comunitats educatives sobre l'alimentació ecològica i de facilitar la introducció del producte de proximitat als menjadors escolars.
El Departament d?Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural ha convocat els ajuts per al foment de la millora de la qualitat de la llet 2011, i n?ha aprovat les bases reguladores corresponents, com publica avui el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya (DOGC). En una primera línia d'ajudes, se supedita la percepció de les ajudes a la millora integral de la qualitat de la llet des de l'explotació, mitjançant la implantació de la guia de pràctiques correctes d'higiene, procés que requereix l'assessorament per un equip tècnic.La segona línia d'ajudes instaura la possibilitat per al sector productor lacti d'avançar en la qualitat de la producció, i donar un valor afegit i diferenciador a la llet, que permeti millorar la competitivitat del producte de manera sostenible, mitjançant la certificació externa de la guia de pràctiques correctes d'higiene. Les persones sol·licitants han de realitzar les actuacions objecte dels ajuts en el termini comprès entre la data de presentació de la sol·licitud d'ajut i el 31 de desembre de 2011, i justificar-les, com a màxim, el 31 de gener de 2012, per tal que com a màxim el 30 d'abril de 2012 es pugui procedir a la certificació i comprovació de l'execució de les activitats previstes.